امار پیشگیری و درمان اعتیاد

دسته بندي : جزوات درسی و مقالات » آمار
دانلود فایل کامل  امارپیشگیری و درمان اعتیاد
در قالب فایل Word 

توضیحات

همراه با تحلیل نمودار spss

مقدمه
در حال حاضر كشور ما گرفتار شش معضل است كه اگر براي آنها فكر عاجل نشود اين كشور خداي ناكرده رو به انقراض خواهد رفت.
اين شش معضل عبارتند از :
1) اعتياد (موضوع مورد بحث ها) و قاچاق مواد مخدر
2) جمعيت
3) آلودگي شهرهاي بزرگ (بخصوص تهران) و محيط زيست
4) آموزش و جوانان
5) آشفتگي فرهنگ و اخلاق
6) رنجوري توليد
اين مشكلات، همه با هم ارتباط دارند، هر يك ديگري را بر مي انگيزد، و بدون دست زدن به يك اقدام جامع و همه جانبه، گره هيچ يك به تنهايي گشوده نخواهد شد.
اعتياد و قاچاق مواد مخدر، موضوع مورد بحث ما
سيستان و بلوچستان، زادگاه رستم دستان و يعقوب ليث، و انبار غله شرق، اكنون تبديل به سرزمين پر آوازه قاچاق مواد مخدر شده است.
هامون متبرك، به باتلاقي نيمه خشكيده بدل گرديده، و از هيرمند خروشان كه زماني اسب اسفنديار از آن سويش بر رخش رستم شيهه مي كشيد، اكنون پس آبي بيش نمانده است. پس از بسته شدن سد بر هيرمند در افغانستان، در سال 1352 قراردادي ميان ايران و افغانستان منعقد شد، كه به موجب آن بخش اندكي از آب، به سوي ايران سرازير مي گشت. اين قرارداد اگر به ظاهر مفهومي غيرعادي نداشت، منشاء آثاري بيش از قابليت خود گرديد، و حوادثي پي در پي پديد آورد.
اين است فصلي از ماجراي هيرمند و وضع امروزي آن، كه آن همه تاريخ و افسانه و بركت و مردانگي آفريده بود. استان سيستان و بلوچستان سالهاست كه جزو فقيرترين استانهاي ايران محسوب مي شود. مساحت كويري گسترده، جمعيت هواي داغ با بادهاي تند و باران اندك، انزواي جغرافيايي، فقر صنايع، يا منابع توليدي ديگر و همسايگي با دو كشور فقير (پاكستان و افغانستان) همه و همه سبب شده است تا ساكنان اين منطقه محروم براي گذران زندگي و تأمين معيشت به راه هاي ديگر كشيده شوند.
راه عمده باقي مانده، قاچاق است. در اين جهت همه عوامل نامساعد، تبديل به عوامل مساعد مي شوند. از زمينه هاي مساعد ياد شده در بالا كه بگذريم، مرزهاي بي در و پيكر و پناهنگاههاي طبيعي منطقه نيز، پديده قاچاق را تسهيل مي كند. با اين ترتيب، خرده پاها به وارد كردن غير مجاز كالاهاي كوچك اكتفا مي كنند، از نوع سيگار، لباس خارجي، ضبط صوت و غيره. دلاورها، دانه هاي درشت بر مي چينند كه عبارتند از : ترياك، حشيش و مشتقات آنها از نظر آنها درآمد سرشار اين نوع قاچاق ارزش آن را دارد كه جان خود را به خطر اندازند. زندگي كوتاه، با پول فراوان ، به زندگي دراز مشقت بار برتري دارد.
جواني كه براي كسب هزار تومان درآمد روزانه، مجبور است به دست فروشي در كنار خيابان دست بزند، بنشيند و عاجزانه از سرما و گرما بلرزد و بپوسد ، تملق هر كس و ناكس را بگويد، اكنون كمر بسته، مسلسل به دوش، با گردن افراشته، پشت تويوتا، سالار بيابان شده، يك شبه مي تواند صدها هزار تومان و شايد صدها ميليون تومان مالك گردد. فرقي نيست ميان صد تومان و صدها هزار تومان آن هم پولي كه با جلادت از حلقوم زندگي گرفته شده است، نه با گدايي؟ وقتي كه به خانه بيايد، نامزدش، معشوقه هاش يا همسرش، با يك مرد روبرو مي شود. از ديدنش احساس غرور مي كند. بدني را در آغوش مي گيرد كه در دانه كوهسار است. در برابر قدرت و عرف شهر و فقر و زندگي قيام كرده است. چه باك اگر در كتل، محاصره اش كنند يا شبانگاه از ديوار خانه اش بپرند و از رختخواب بيرون بكشند؟ سپس دستبند و زندان و محاكمه و اعدام. همان چند ماه يا چند سال به اندازه ده ها سال زندگي كرده است، آزاده بوده و دارا. به بهاي شهامتش پول به دست آورده و هر قدمش مزد گزافي برايش داشته، از اين سوي مرز تا آن سوي مرز، يك ثروت.
بديهي است كه منظور از بيان مطالب بالا، بر شمردن مزاياي قاچاقگري نبود بيان انديشه اي بود كه در سر يك جوان بيكار و درمانده (اما گرانبار از انرژي) موج مي زند. او از زندگي امن (ولي از جهت معيشت ناامن) بيرون مي آيد، و به دامان حادثه ها مي افتد. سوال اين است :
چه چيز باعث رواج قاچاق مواد مخدر مي شود؟ احتياج.
طبايع سركشي هستند كه وقتي از راه مشروع نتوانند پول درآورند، از راه نامشروع وارد مي شوند. اينها به پول كم قانع نيستند، زيرا توقع هاي كلان در آنها بيدار شده است. قاچاقچي، احساس نياز به پول فراوان مي كند و عمل خود را نيز توجيه مي كند. بعضي از آنها گفته اند : ما مسلمانيم و در اسلام نه قاچاقچي منع شده است و نه استعمال مواد مخدر.
يعني با خود فكر كرده اند كه حساب و كتابي در كار نيست. پس ما چرا نكنيم؟ براي جلوگيري از اين عمل ، البته مجازات مؤثر و شايد لازم باشد، ولي به هيچ وجه كافي نيست. دو نفر و ده نفر و صد نفر نيستند كه بشود نسل آنها را برانداخت. كار به قدري جاذبه دارد كه هر چند تن كه كشته شوند، كسان ديگري جاي آنها را خواهند گرفت.
روش حذف را در قبيله اي مي توان به كار گرفت كه تعداد افراد شرور آن محدود است، ولي نه در جايي كه از 70

دسته بندی: جزوات درسی و مقالات » آمار

تعداد مشاهده: 8219 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: Word

حجم فایل:251 کیلوبایت

 قیمت: 24,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل