بررسي تجارب كشور آمريكا

دسته بندي : مباحث رشته ها » عمومی رشته ها
تحقيق بررسي تجارب كشور آمريكا
 متشکل از 44 صفحه ، در قالب word  قابل ويرايش و اماده پرينت

بخشی از محتوا ::
 آينده‌نگري فناوري در کشور ايالات متحده آمريكا
نويسنده : فرزان نيك پور، هادي نيل فروشان، امين پورمحمدي
گروه مطالعات فناوري رصد
وابسته به گروه پژوهشي باشگاه دانش‌پژوهان جوان
 چكيده
موضوع اصلي اين مقاله بررسي تجارب كشور آمريكا در زمينه برنامه‌ريزي سياستهاي راهبردي براي تعيين اولويت‌هاي فناوري با استفاده از ابزار آينده‌نگري فناوري است. آينده‌نگري تلاشي نظام‌مند براي نگاه به آينده بلند مدت دانش، فناوري، اقتصاد، محيط زيست و جامعه است كه با هدف شناسايي فناوري‌هاي نوظهور تقويت حوزه‌هاي تحقيقات راهبردي براي كسب بيشترين منافع اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي انجام مي‌پذيرد. از آنجا كه آينده‌نگري فناوري فرآيندي پيچيده و شديداً وابسته به ساختارهاي بومي است، مطالعه تجارب كشورهاي مختلف و پيشگام مي‌تواند سياست گذاران و فعالان عرصه سياست گذاري و مديريت فناوري را در انتزاع قوانين ثابت و اجريي اين نظام و نيز بخشهاي وابسته به فرهنگ‌ها و شرايط كشورهاي مختلف ياري دهد.
در اين ميان مطالعه تجارب كشور آمريكا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، چرا كه ايالات متحده به عنوان قطب برجسته علم و فناوري و با عنوان كشوري مأموريت‌گرا و صاحب سرمايه، جهت گيري خويش را از آينده‌نگري فناوري به عنوان ابزاري براي اولويت بندي فناوري‌ها به سمت فناوري‌هاي كليدي سوق دهد. پرداخت اين مقاله به تجارب آمريكا مواردي از قبيل تعريف، اهداف، تاريخچه، ساختار، منابع انساني و مالي، روشها، تقويم زماني، نتايج علمي و روشهاي اشاعه و اجرا را دربر مي‌گيرد.
مقدمه
آينده‌نگري فناوري هر چند به مفهوم مصطلح آن در كشور ايالات متحده داراي ادبيات وسيع و گسترده‌اي نيست، ولي از زاويه مفهوم و كاركرد، عميقا داراي ريشه و بنيان است. عنواني كه محور مطالعات و پژوهشها و گزارشات نهادهاي مرتبط با سياستگذاري علم و فناوري در اين مقوله است، بحث « فناوري‌هاي كليدي » است.
دسته بندی: مباحث رشته ها » عمومی رشته ها

تعداد مشاهده: 6004 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 44

حجم فایل:138 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    تحقيق بررسي تجارب كشور آمريكا
    متشکل از 44 صفحه ، در قالب word قابل ويرايش و اماده پرينت