مبانی نظری کتابخانه های دیجیتال، کتابخانه های سنتی

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری
مبانی نظری    کتابخانه های دیجیتال، کتابخانه های سنتی
دارای 61 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::



کتابخانه های دیجیتال و سنتی
كتابخانه ها محل ذخيره ي دانش ها هستند. كتابخانه دیجیتال، كتابخانه ای است که در آن منابع تمام متن وخدمات کتابخانه ای به صورت دیجیتال در اختیار کاربران قرار می گیرد.
كتابخانه هاي ديجيتالي، كتابخانه هاي الكترونيكي اي هستند كه در آنها شمارزيادي از كاربران كه از نظر جغرافيايي پراكنده هستند مي توانند به محتواي منابع گوناگون مواد الكترونيكي مانند:متن، تصاوير،نقشه ها، صداها دسترسي داشته باشند. دركتابخانه ديجيتال چندين كاربر مي توانند در زمان واحد از يك منبع خاص استفاده كنند. (واسولو و اسرینی ، 1389، 41).
……………………….
- سیر تحول کتابخانه ها
به طور کلی کتابخانه ها از لحاظ ساختاری به پنج دسته اصلی و در واقع به پنج نسل طبقه بندی می شوند.
نسل اول : کتابخانه های سنتی   
در این کتابخانه ها ، همه متون و مواد آموزشی و تحقیقی به صورت نسخه های چاپی و یا خطی در قرون گذشته بوده و انواع خدمات کتابداری چه خدمات داخلی مثل فهرست نویسی ، رده بندی و جز آن و چه خدمات خارجی مثل ارتباط و ارایه خدمات به کاربران یا مبادله با دیگر کتابخانه ها به صورت دستی و توسط کتابدار انجام می شد.
...............
- کتابخانه دیجیتال
- مفهوم
بحث کتابخانه های دیجیتال بحثی روزآمد و نوین در جامعه، حداقل در حوزه علوم کتابداری و فن آوری اطلاعات می باشد. برداشت عموم از کتابخانه های دیجیتال مانند حکایت قدیمی برداشت افراد از فیل در اتاق تاریک  میباشد که هر کسی با لمس کردن برخی از اعضای فیل پی به آن چیزی می برد که در ذهن خود تصور می کردند و آن تصور خود را برای دیگران توصیف می کرد، در زمان حال افراد نیز برداشتهایی از کتابخانه های دیجیتال در ذهن و تصور خود دارند که زیاد با واقعیت برابری نمی کند.كتابخانه ديجيتالي داراي تعاريف مختلفي است كه پژوهشگران از آن ارائه داده اند که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره شده است.
کتابخانه ديجيتال در تعریف سنتی :
كتابخانه هاي ديجيتال سازمان هايي هستند كه در آن كاركنان متخصصي به انتخاب و سازماندهي منابع اطلاعاتي ديجيتال بپردازند ، اطلاعات تمام متن ديجيتال به جامعه كاربران آن كتابخانه ارائه شود و وابسته به يك كتابخانه سنتي باشد؛(مجیدی و همکاران، 1386).
................
-اهداف
يک کتابخانه ديجيتالي با هدف تسهيل دسترسي مردم جهان به کتاب و منابع مختلف  در هر زمان و مکان شروع به کار می کند  تا محققان، دانشمندان، دانشجويان و افراد علاقه مند به مطالعه بتوانند آسوده تر تبادل اطلاعات و نظر کرده و دانش خود را با ديگران به اشتراک بگذارند.کتابخانه های دیجیتالی همان اهداف و عملکردهای کتابخانه هاي سنتي را داردکه شامل..............
-ویژگی ها و اجزاء
از آغاز هدف تمام کتابخانه‌ها دسترسی به اطلاعات بوده است تا بتوانند در ارائه خدمات بهتر به مراجعین همیشه پیشقدم باشند. کتابخانه‌های سنتی با در اختیار قرار دادن کتب و منابع چاپی به مراجعین کتابخانه‌ها، به اهداف خود که همان ارائه اطلاعات بوده است دست پیدا کرده‌اند. حال با پیشرفت تکنولوژی و افزایش اطلاعات، کتابخانه‌های سنتی توان جوابگویی به افراد را ندارند. در اینجاست که تکنولوژی به کمک کتابداران می‌آید و با استفاده از فضای مجازی منابع را بدون حضور...........
- مزایا
کتابخانه های فیزیکی دارای مشکلات متعددی هستند از جمله اینکه در این نوع کتابخانه ها  دسترسی به کتابها تنها به میزان تعدادکپی آن ممکن است و مراجعه کنندگان بعدی امکان استفاده از آن را ندارند همچنین امکان استفاده از این نوع کتابخانه ها در روزهای خاصی از هفته و در ساعت های معینی ممکن است .در کتابخانه های سنتی ریسک از بین رفتن اسناد در اثر سهل انگاری و یا اشتباده وجود دارد و حتی ممکن است غیرقابل جبران باشد و دسترسی به کتابها برای افراد در نقاط دور افتاده بسیار به سختی انجام می گیردولی با ظهور کتابخانه های دیجیتالی این محدودیت ها از بین رفته و افراد بسیاری از مزایای این نوع کتابخانه ها بهره مند شده اند به این صورت که در کتابخانه های الکترونیکی امکان دستیابی به منابع برای...............
- تفاوت کتابخانه سنتی با کتابخانه دیجیتال
کتابخانه های سنتی کتابخانه هایی هستند که مجموعه اطلاعات آنهابصورت چاپی است و کلیه عملیات کتابخانه ای و ارائه خدمات اطلاعاتی بصورت دستی انجام می شود. این کتابخانه ها  نیاز به فضای مناسب دارند و استفاده کنندگان برای دستیابی به اطلاعات وقت زیادی صرف می کنند که در مواردی بی نتیجه است . از طرفی محدودیت ساعت کار کتابخانه ها موجب............
- پورتال کتابخانه ای
پورتال   در معناي لغوي به معاني باب، سر در، دروازه، مدخل، ايوان مي¬باشد. اين کلمه با توجه به کاربرد آن در علوم مي¬تواند معاني مختلفي پيدا کند، به عنوان مثال در علم معماري به معني درگاه مي¬باشد.
دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 5120 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 61

حجم فایل:110 کیلوبایت

 قیمت: 37,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری کتابخانه های دیجیتال، کتابخانه های سنتی دارای 61 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.