دانلود نقشه اتوكد منطقه 15 تهران بصورت قطعه بندي

دسته بندي : جزوات درسی و مقالات » معماری
نگاهی به منطقه 15 تهران :
موقعيت جغرافيايي
منطقه 15 از شمال به پادگان قصر فيروزه، 45 متري آهنگ، خيابان خاوران و شوش شرقي و از غرب به خيابان فدائيان اسلام و از جنوب به خيابان دولت آباد، كوه بي‌بي شهربانو و كارخانه سيمان و از شرق به كوههاي شرقي تهران و حد شرقي اراضي افسريه منتهي مي شود. بخشي از محدوده منطقه نيز در حريم شهر واقع است. در واقع از هشت ناحيه موجود، شش ناحيه در محدوده قانوني شهر تهران و دو ناحيه در حريم استحفاظي شهر قرار دارند.
مساحت محدوده قانوني 25 ساله منطقه 5/28 كيلومتر مربع است که بر اساس آخرین مطالعات مشاور شهرسازی منطقه و تغییرات در نظر گرفته در محدوده قانونی منطقه، مساحت محدوده قانونی منطقه بیش از 35 کیلومتر مربع خواهد بود. بر اساس این تغییرات با احتساب محدوده‌ي قصر فيروزه 2، مساحت منطقه بالغ بر 6/3543 هكتار می شود كه در صورت تصویب طرح تفصیلی پیشنهادی منطقه، این محدوده ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
مساحت حريم استحفاظي شهر تهران در حوزه‌ مديريت شهرداري اين منطقه بالغ بر 16500 هكتار مي‌باشد كه 6/14 درصد مساحت كل حريم استحفاظي شهر تهران است. پهنه اين حريم از لحاظ مديريتي و در چارچوب قانون تقسيمات كشوري در محدوده دو شهرستان تهران و ري قرار دارد.
وضعیت جمعیتی
جمعیت کلی منطقه 15 بالغ بر 694,678 نفر بوده که در میان 169,433 خانوار توزیع گشته و 334,346 نفر از این جمعیت را آقایان و 360,332 نفر از آنها را بانوان تشکیل می دهند.
تقسیم بندی ها
شهرداري منطقه 15 محدوده خدماتي خود را ميان هشت ناحيه تقسيم كرده است كه محدوده شش ناحيه خدمات شهري در داخل محدوده مصوب طرح جامع شهر تهران و محدوده دو ناحيه (ناحيه خاور شهر و ديگري ناحيه قيامدشت ) در خارج از اين محدوده و در داخل محدوده حريم استحفاظي شهر و به صورت منفصل از منطقه قرار دارد.
محدوده ناحيه يك:
شمال اين محدوده از ميدان شوش به سمت ميدان خراسان در مسير خيابان شوش و 17 شهريور آغاز مي‌گردد در شرق اين محدوده در امتداد خیابان خاوران به خيابان ذوالفقاري منتهي مي‌گردد و غرب آن نيز خیابان فدائيان اسلام تا ميدان شوش واقع شده است. جنوب اين ناحيه امتداد بزرگراه بعثت از انتهاي خیابان ذوالفقاري تا تقاطع فدائيان اسلام است. ناحیه1 دارای 6 محله شوش، مظاهری، مطهری، طیب، بی سیم و مینابی میباشد.
محدوده ناحيه دو:
شمال محدوده اين ناحيه از تقاطع خيابان ميثم با خيابان آهنگ شروع مي‌شود و شرق آن بزرگراه بسيج مستضعفان (افسريه) است و غرب اين ناحيه خيابان ذوالفقاري قرار دارد. جنوب اين محدوده از ميدان بسيج آغاز و در امتداد بزرگراه بعثت به تقاطع خيابان ذوالفقاري ختم مي‌شود. محله های اتابک، بلوار ابوذر و هاشم آباد در اين محدوده واقع گرديده است.
محدوده ناحيه سه:
شمال آن از حواشي بزرگراه بعثت شروع مي‌گردد و حواشي شرقي آن پارك آزادگان و حواشي غربي آن خيابان فدائيان اسلام را در بر گرفته است. حواشي جنوبي آن نيز در بزرگراه دولت آباد واقع گرديده است. اين محدوده از فضاي سبز بيشتري نسبت به نواحي منطقه 15 برخوردار مي‌باشد كه شامل پارك آبي آزادگان، توسكا، پارك امير كبير است. محله های شهرک شهید بروجردی، کیانشهر شمالی و کیانشهرجنوبی در این محدوده واقع گردیده است
محدوده ناحيه چهار: 
شمال اين ناحيه از ميدان بسيج آغاز و در امتداد شرقي بزرگراه امام رضا(ع) ‌ادامه مي‌يابد، قسمت شرقي آن انتهاي خط محدوده قانوني شهر تهران در انتهاي شهرك رضويه را شامل مي‌شود و قسمت غربي آن پارك پامچال و شركت واحد اتوبوسراني قرار دارد كه به ميدان بسيج منتهي مي‌گردد. در جنوب آن در امتداد لبه انتهايي شهر و حاشيه كوه بي بي شهربانو قرار دارد. محله های شهرك مشيريه و شهرك رضويه در اين ناحيه واقع شده است.
محدوده ناحيه پنج:
شمال اين ناحيه خيابان شهيد رحيمي در شمال افسريه واقع شده است. خيابان 35متري ارديبهشت در شرق ناحيه قرار دارد كه در جنوب ناحيه به بلوار قائم منتهي مي‌گردد. در جنوب ناحيه امتداد خيابان قائم به ميدان بسيج ختم مي‌گردد. غرب اين ناحيه بزرگراه بسيج مستضعفين واقع شده است. اين ناحيه شامل محله‌هاي افسريه شمالی، افسریه جنوبی و اسلام آباد مي‌باشد
محدوده ناحيه شش:
از لحاظ موقعيت جغرافيايي محدوده اين ناحيه از ميدان بسيج آغاز و در امتداد خيابانهاي قائم و 35 متري ارديبهشت از شمال به شهرك شهيد بهشتي (منطقه نظامي) منتهي مي‌گردد. شرق اين ناحيه زمينهاي خارج از محدوده و ده مسگر آباد واقع شده و امتداد جنوبي و غربي آن بزرگراه امام رضا(ع) ‌تا ميدان بسيج قرار دارد. محله های شهرک والفجر و شهرك مسعوديه در اين ناحيه واقع شده است
محدوده ناحيه هفت:
این ناحیه در خارج از محدوده قانونی شهر تهران و در کیلومتر 25 بزرگراه تهران–مشهد واقع شده و محله شهرک قیامدشت را شامل میگردد. شمال اين ناحيه روستاي چهل قز و ارتفاعات موسوم به توچال واقع شده و از سمت شرق به شهرستان پاكدشت وصل مي‌گردد. در جنوب اين ناحيه بزرگراه امام رضا(ع) قرار دارد و روستاي توتك و شهرك صنعتي خاوران در غرب ناحيه واقع شده‌اند.
محدوده ناحيه هشت:
این ناحیه در خارج از محدوده قانونی شهر تهران و در کیلومتر 15 بزرگراه تهران–مشهد واقع شده و محله شهرک خاورشهر را شامل می شود. اين ناحيه از شمال به بزرگراه امام رضا(ع) و از سمت شرق به جاده قاسم آباد منتهي مي‌گردد. در جنوب اين ناحيه اراضي كشاورزي ورامين واقع شده و در مرز غربي اين ناحيه پادگان نيروي هوايي سپاه در سه راهي سيمان قرار دارد.
علاوه بر تقسيمات ناحيه‌اي، شهرداري منطقه 15 بر حسب آشنايي با محلات و اوضاع جمعيتي ساکنين و در راستاي تشکيل انجمنهاي شوراياري به 20 محله تقسيم شده است که اسامی این محلات به شرح ذیل است:
فسریه بالا -فسریه پایین -والفجر -مسعودیه -شهرک رضویه -بوذر -مشیریه -هاشم آباد -بروجردی -تابک -مینابی -طیب -شوش -مظاهری -مطهری -ولیعصر -کیانشهر شمالی -کیانشهر جنوبی ...

دسته بندی: جزوات درسی و مقالات » معماری

تعداد مشاهده: 6232 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: dwg

حجم فایل:599 کیلوبایت

 قیمت: 51,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل