پاورپوینت اصول سنجش وارزيابي بهره وري نيروي انساني

دسته بندي : مباحث رشته ها » مدیریت
 پاورپوینت  بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری
در قالب pptx  و متشکل از  100 اسلاید


فهرست محتوا
مروری بر مطالعات پیشین  7-5
بخش اول :
كارائي 8
اثربخشي 9
بهره‌وري 9
به كارگيري بهره‌وري در سازمان 10
موانع بهره‌وري در نظام اداري 11
1- ضعف مديريت 11
 2- نيروي انساني غيرمتخصص:  11
3- عدم وجود سيستم ارزشيابي مناسب كاركنان 11
 4- عدم وجود انگيزه كاري در كاركنان 11
 5- حاكم بودن روحيه منفعت طلبي فردي 11
6- كم‌كاري 11
 7- «رانت»هاي مختلف 11
8- مشغله زياد كاري مديران:  12
9- روش‌هاي انجام كار:  12
عوامل موثر در بهره‌وري 12
الف: عوامل برون سازماني 12
 1- عوامل فرهنگي:  12
2- عوامل اقتصادي 13
 3- عوامل اجتماعي:  13
ب- عوامل درون سازماني 13
1-نيروي انساني 13
2- فضاي سازمان 13
 3- حقوق و دستمزد 13
4- آموزش كاركنان 13
 5- تكنولوژي 14
6- تشويق و پاداش 14
7- فرهنگ سازمان 14
8- كيفيت زندگي كاري 15
9- سبك و روش مديريت 15
بهره‌وري و مديريت دولتي نوين 15
بخش دوم:
انگیزش 20
عوامل موثر بر ایجاد انگیزه 20
تئوری انگیزشی هرزبرگ  25
کاوش جهانی برای یافتن انگیزه 26
بخش سوم: مشاركت و خلاقيت در كاركنان 28
نقش مدیریت در ایجاد نوآوری کارکنان 29
 توانایی ارتقای دائم 30
 مطرح سازید و ارتباط ایجاد کنید 30
    حرف‌های تشویق‌آمیز و انگیزه‌دهنده 31
    پول:  31
    آنچه باید مدیران بدانند و بخوانند 32
استرس و کارایی کارکنان 38
استرس 38
علل استرس 39 :
الف) شاخصه های عوامل فیزیکی 39
ب) صدای هنجار 39
ج) شاخصه های عومل کاری 40
د)نبود حمایت گروهی 40
ه)عوامل فردی 40
توصیه هایی برای کاهش استرس 41
1- یاد بگیرید که برنامه ریزی کنید 41
2-محدودیت ها و ضعف های خود را بشناسید و آنها را قبول کنید 41
3-یاد بگیرید که در زندگی بازی ، تفریح و سرگرمی داشته باشید 41
4- شخص مثبتی باشید 41
5-یاد بگیرید که گذشت داشته باشید و دیگران و عقاید آنها را تحمل کنید  41
6- از رقابت ها و چشم و هم چشمی های بیجا و غیر ضروری پرهیز کنید 41
7- یاد بگیرید که روش شما برای استراحت و آرامش ،منظم و عاری از داوری های آرام بخش و مسکن باشد .41
8- مشکلات و مسائل خود را در درون خود نگه ندارید .41
9- تفکر خود را عوض کنید 41
نتیجه گیری  42
منابع 43

بخشی از محتوا ::
مقدمه :
مدیریت بهره وری:

تلاش براي بهبود و استفاده مؤثر و كارآمد از منابع گوناگون همچون نيروي كار، سرمايه، مواد، انرژي و اطلاعات، هدف تمامي مديران سازما نهاي اقتصادي و واحدهاي توليدي صنعتي ومؤسسات خدماتي است. وجود ساختار سازماني مناسب،رو شهاي اجرائي كارامد، تجهيزات و ابزار كار سالم، فضاي كارمتعادل و از همه مهمتر نيروي انساني واجد صلاحيت و شايسته از ضرورياتي هستند كه براي نيل به بهر ه وري مطلوب بايد موردتوجه مديران قرار گيرد .
مشاركت كاركنان در امور و تلا شهاي هوشيارانه و آگاهانه آنان همراه با انضباط كاري مي تواند بر ميزان بهر ه وري در يك محيط پويا تأثير گذارد.

.روح فرهنگ بهبود بهر ه وري بايد در كالبد سازمان دميده شود كه در آن ميان نيروي انساني هسته مركزي را تشكيل مي دهد. يكي از مهمترين اهداف در هر سازمان ارتقاي سطح بهر ه وري آن است و با توجه به اين كه انسان در ايجاد بهره وري نقشي محوري دارد درخواست هاي او در سازمان اثري كليدي به جا مي گذارد..

تعاريف و مفاهيم    
بهر ه وري عبارت است از به دست آوردن حداکثر سود ممکن با بهر ه گيري و استفاده بهينه از نيروي کار، توان، استعداد ومهارت نيروي انساني، زمين، ماشين، پول، زمان، مکان و … به منظور ارتقاي رفاه جامعه، بهر ه وري در سطح فرد، سازمان و ملي تقسيم مي شود و داراي منابع و فوايدي از جمله: صرفه جويي در هزينه ها، ارتقاي شغلي کارکنان، ايجاد محيط کاري جذاب، از منظري ديگر، بهر ه وري عبارت است از به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نيروي انساني و تمهيدات به طريق علمي به منظور كاهش هزينه ها و رضايت كاركنان، مديران و مصرف كنندگان. تعاريف ديگر، بهر ه وري نيروي انساني را حداكثر استفاده مناسب از نيروي انساني به منظور تحقق اهداف سازمان با كمترين زمان و حداقل هزينه برشمرده اند.

امروزه بهر ه وري فراتر از کي معيار و شاخص اقتصادي است وبه عنوان کي رو کيرد جامع، کي فرهنگ و نگرش نظا مگرا و کي کلي از همه اجزا مطرح است.کريس آرگريس، وارن بنيس و رنسيس لكيرت استدلال کرد ه اند که براي دستيابي به تعهد کارکنان در کار، خشنودي شغلي و بهر ه وري، مشارکت آ نها در تصميم گيري امر حياتي و بنيادي است. بلچر معتقد است چالش بهر ه وري نياز به پاسخ متفکرانه و سريع دارد. استاف و گريفين ) ۱۹۹۱ (، در يک تحقيق به کارکنان سازمان اجازه دادند تا کار خود را مجددا طراحي کنند و نسبت به فرآيند تصميم گيري در اين زمينه نيز مشارکت بيشتري داشته باشند که نتايج حاصل از اين تحقيق آن بوده است که ميزان بهر ه وري آنان افزايش پيدا کرده و هزينه هاي توليد کاهش يافت .

تعريف بهره وري
بهره وري عبارت است از به حداكثر رساندن استفاده از منابع،بهره وري تركيبي از كارايي و اثربخشي است. به بيان ساده بهره وري عبارتست از انجام درست كارهاي درست.   نيروي انساني و تمهيدات به طريق علمي به منظور كاهش هزينه ها و رضايت كاركنان، مديران و مصرف كنندگان ، بهره وري نيروي انساني را حداكثر استفاده مناسب از نيروي انساني به منظور حركت در جهت اهداف سازمان با كمترين زمان و حداقل هزينه دانسته اند. بر اساس ديدگاه سازمان بهره وري ملي ايران، بهره وري يك نگرش عقلاني به كار و زندگي است. اين مانند يك فرهنگ بوده كه هدف آن هوشمندانه تر كردن فعاليتها براي يك زندگي بهتر و متعالي  است. بهره وري عبارت است به دست آوردن حداكثر سود ممكن از نيروي كار، توان، استعداد و مهارت نيروي انساني، زمين، ماشين، پول، تجهيزات زمان، مكان و ... به منظور ارتقاء رفاه جامعه، به گونه اي كه افزايش آن به عنوان يك ضرورت، در جهت ارتقاء سطح زندگي انسانها و ساختن اجتماعي همواره مدنظر صاحبنظران سياست، مديريت و اقتصاد قرار دارد.

بهبود بهره وري موضوعي بوده است که از ابتداي تاريخ بشر و در کليه نظامهاي سياسي و اقتصادي مطرح بوده است. اما تحقيق در موردچگونگي افزايش بهره وري بطور سيستماتيک و در چهارچوب مباحث علمي تحليلي از حدود ۲۰۰ سال پيش به اين طرف بطور جدي مورد توجه انديشمندان قرار گرفته است.
       واژه « بهره وري» براي نخستين بار بوسيله فرانسوا کنه رياضيدان و اقتصادان فرانسوي  بکار برده شد. «کنه» با طرح جدول اقتصادي ، اقتدار هر دولتي را منوط به افزايش بهره وري در بخش کشاورزي مي دانست. در سال ۱۸۸۳ فرانسوي ديگري بنام ليتره بهره وري را دانش و فن توليد تعريف کرد. با شروع دوره نهضت مديريت علمي در اوايل سالهاي ۱۹۰۰، فردريک وينسلو، تيلور و فرانک و ليليان گيلبريث به منظور افزايش کارائي کارگران، درباره تقسيم کار ، بهبود روشها و تعيين زمان استاندارد، مطالعاتي را انجام دادند کارائي بعنوان نسبتي از زمان واقعي انجام کار به زمان استاندارد از پيش تعيين شده تعريف شد.
دسته بندی: مباحث رشته ها » مدیریت

تعداد مشاهده: 7520 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 100

حجم فایل:3,000 کیلوبایت

 قیمت: 75,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل